Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Eigenlijk is het voor alle grote zoekmachines hetzelfde. De grote zoekmachines zoals Google en Bing werken op precies dezelfde manier. Zij geven jouw website een soort van rating. Die rating is gebaseerd op hoe goed Google jouw site vindt. Google begint al met het labelen van jouw website aan het begin: bij de domeinnaam aanschaf. Wanneer jouw domeinnaam eindigt met .com of .nl staat het er vanaf het begin al beter voor dan bijvoorbeeld .be. Dat komt omdat Google uitzoekt waar jouw potentiële kiezers zitten. Wanneer jouw websitebezoekers in Nederland wonen dan geeft de zoekmachine sneller resultaten waarin .nl het einde is van de domeinnaam gebruik daarom zoekmachine optimalisatie.
Hoe verbeter ik mijn zoekmachine optimalisatie
Je zoekmachine optimalisatie hangt af van heel veel aspecten. Te beginnen met hoelang je al je site hebt. Google rankt sites die langer bestaan hoger dan nieuwe sites. Daarom kan het zijn dat je in de eerste paar weken veel moeite hebt met het krijgen van traffic. Je kan in bepaalde Google Analytics applicaties zoals Google search console zien hoe vaak jouw website zichtbaar is geweest na het intypen van een keyword. Website speed is ook een hele grote factor van jouw Google ranking.
Nieuwe manieren
Een snelle website en een geoptimaliseerde website voor mobiel krijgt van Google een goede ranking. Vaak zijn dit kleine snel op te lossen problemen. De meeste mensen krijg je namelijk met het kiezen van goede keywords voor jouw content. De vaak gemaakte fout is het verkeerd kiezen van keywords. Je content op de website kan dan heel goed en waardevol zijn. Echter kan de vrager van deze kennis niet goed bij de kennis komen, want het stelt niet dezelfde vraag. Ga bij het kiezen van keywords er dus voor zitten dat jij precies de vraag van de klant beantwoord, zodat je hoger in de ranking komt.